کتاب «نجات محصول از تله تولید» | انتشارات آریاناقلم

موضوع کتاب بیش از هر چیزی درباره استراتژی‌ هست؛ اهمیت ارزش قابل ارائه به مشتریان و جایگاه استراتژی در محصول.

تله تولید برای شرکتها موقعیتی هولناک است، چون حواسشان را از کار اصلی شان پرت میکند. تمام افراد شرکت آن چنان بر روی ارائه هر چه بیشتر نرم افزار به بازار متمرکزند که از توجه به آنچه اهمیت دارد غافل میشوند؛ ایجاد ارزش برای مشتریان، دستیابی به اهداف کسب و کار و نوآوری در برابر رقبا.

کتاب «مدیریت محصول» از سه منظر بررسی می‌شه:

  • نقش سازمانی (مدیرمحصول)
  • استراتژی
  • فرآیند
  • سازمان

کتاب حول مدیریت محصول از این چهار منظر ادامه پیدا می‌کنه؛ ابتدا نقش مدیر محصول تعریف می‌شه و اینکه مدیریت محصول چه هست و چه نیست صحبت می‌شه.

در فصل ششم بخش معرفی نقش سازمانی مدیریت محصول، نمونه‌هایی از مدیر محصول بد رو تعریف می‌کنه که می‌تونه جالب باشه براتون

  • مدیر محصول مدیر پروژه نیست؛ «روشهای چابک مسئولیتهای مدیر پروژه را بین اعضای تیم توزیع میکنند»
  • مدیر محصول مالک محصول نیست (به اون معنایی که در اسکرام مطرح میشه)؛ «مالکیت محصول فقط یک قطعه از پازل مدیریت محصول است.»
  • مدیریت محصول و رشته طراحی تجربه کاربری یک چیز نیستند.

اما برای فرار از تله تولید علاوه بر شناخت نقش مدیریت محصول باید موارد ذیل رو هم داشته باشید، که در بخش‌های دیگر کتاب توضیح داده شده.

  • استراتژی رو بشناسید، چشم‌انداز شرکت رو درک کنید و بر اساس اون چشم‌انداز محصول و سبد محصولات رو بر اساس اون شکل بدید؛
  • فرآیند مدیریت محصول رو بر اساس استراتژی پیش ببرید؛
  • سازمان تون رو با محوریت محصول (و ارزش قابل ارائه به مشتری) مدیریت کنید. مثلا یکی از مورادی که نیاز به بازنگری داره، اینه که بر اساس تسک‌ها یا استوری پوینت‌های انجام شده پاداش تعلق نگیره، بل‌که مبنا دستاوردهای مرتبط با ارزش ارائه شده به مشتری و…. باشه.

عنوان نسخه اصلی کتاب: Escaping the Build Trap

  • در سال ۲۰۱۸ با عنوان زیر منتشر شده و تو آمازون از ۱۶۵۰ رویو امتیاز ۴.۶ گرفته عمده کامنت‌ها هم مثبت بوده
  • Escaping the Build Trap | How Effective Product Management Creates Real Value

نسخه ترجمه

ترجمه آقای رضا صادق، انتشارات آریاناقلم | چاپ اول : دی ۱۴۰۳ | ۳۱۲ صفحه

ترجمه بسیار روان و ویراستاری خوب و بدون ایراد، معالسازی‌های فارسی خوب از اصطلاحات تخصصی (مثل backend و…) ویژگی این کتاب بود. چیزی که من خیلی کم توی کتاب‌های ترجمه دیدم. و نشان از تعهد انتشارات محترم آریاناقلم داره. برا همین هنگام خریدن کتاب‌های آریانا قلم فقط باید نگران قیمت بالاش باشید. قیمت نسخه الکترونیکی می‌تونست مثل سایر کتاب‌های انتشارات، متعادل‌تر باشه. نسخه الکترونیکی در فیدیبو ۲۰۰ تومن | نسخه کاغذی ۳۵۰ تومن

برای من مطالعه این کتاب تجربه خوبی بود. اگر در این موضوع کتاب دیگری می‌شناسید ممنون می‌شم تو کامنتها بهم بگید.


دعوتتون میکنم بریده‌هایی که کتاب رو در ادامه مطالعه کنید:

برای استراتژیک بودن و واداشتن افراد به عملکرد استراتژیک ما نباید تیمها را بر مبنای تعداد ویژگیهای ارائه شده بسنجیم. درعوض باید ارزش را تعریف و ارزیابی کنیم […] سپس باید محصولاتی تولید کنیم که به ما در تحقق این دستاوردها کمک کنند.

محصولات و خدمات ذاتاً دارای ارزش نیستند بلکه کاری که برای مشتری یا کاربر انجام میدهند دارای ارزش است – مثلاً مشکلی را حل کنند یا خواسته یا نیازی را برآورده سازند. انجام مکرر و اطمینان بخش کار مذکور چیزی است که شرکت را به موفقیت میرساند.

درک مدیریت محصول و تفاوت آن با مدیریت پروژه؛
محصولات حامل های ارزش اند. آنها بارها و بارها ارزش را به مشتریان و کاربران ارائه میکنند بدون آنکه نیاز باشد که هر بار شرکت چیز جدیدی تولید کند. (خب می‌دونیم که پروژه این ویژگی رو نداره)

بسیاری از شرکتهای کوچک کار خود را به صورت فروش محور شروع میکنند که ایرادی ندارد. در این شرکتهای استارتاپی ضروری است که قرارداد با اولین مشتری بزرگ بسته شود تا درآمد مورد نیاز برای ادامه فعالیت به دست آید. بنابراین این شرکتها برای نخستین مشتری بزرگشان سنگ تمام میگذارند [..] تمام درخواستهایشان را میپذیرند و گاهی محصولات را به طور اختصاصی برای آنها سفارشی سازی میکنند اما این شیوه کار [..] قابلیت افزایش مقیاس ندارد. وقتی بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ مشتری دارید دیگر نمیتوانید با تولید محصول سفارشی برای یک یک مشتریانتان نیازهای منحصر به فرد هر یک را برآورده کنید.

بدون دیدگاه برای کتاب «نجات محصول از تله تولید» | انتشارات آریاناقلم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *